Wednesday, June 14, 2006

Peranan Warna..

assalammualaikum/salam sejahtera!

aku terbaca artikel or petuala lebih kurg pasal peranan warna ni dlm mengubati atau mengurgkan sikit sebyk simptom2 tertentu seperti sakit kpale,stress n yg seumpama dgnnye..sejauh mana kebenrannye wallahualam..anyway..as listed below..ini adalah antara warna2 yg dipercayai mempunyai fungsi atau khasiat tertentu..nak try silakan..

HILANGKAN MASALAH SAKIT KEPALA
WARNA: MERAH

Kajian mendapati bahawa warna merah dapat membantu untuk mengurangkan rasa sakit kepala. Oleh itu jika anda mengalaminya , letakkan tuala lembab berwarna merah diatas mata anda. Ia mampu meningkatkan peredaran dan melonjakkan adrenalin??(nak buatpe eh?)

MENGURANGKAN TEKANAN DITEMPAT KERJA
WARNA: BIRU

Anda rasa tertekan ? Cuba fokuskan mata anda kepada sesuatu yang berwarna biru.Ia berupaya meransangkan suasana tenang dan ianya dapat mengurangkan tekanan darah. Cuba ubah "screen saver" computer anda kepada warna-warna yang dapat membuatkan anda merasa tenang dan kurangkan rasa tegang

ELAKKAN INSOMNIA
WARNA: MERAH JAMBU

Jika anda mengalami masalah sukar untuk tidur yang selesa diwaktu malam, apa kata anda mencuba petua ini. Hiasi bilik tidur anda dengan warna tersebut. Kajian mendapati bahawa warna ini mampu mewujudkan suasana santai dan selesa. Suasana yang romantik...!

CERIAKAN MOOD ANDA
WARNA: JINGGA

Apabila anda merasa murung atau cuba untuk mengembalikan tenaga anda,cuba sesuatu yang berwarna jingga. Insyaallah pasti mood anda akan berubah.

LENYAPKAN KELETIHAN
WARNA: HIJAU

Terdapat pendapat yang mengatakan warna ini mempunyai kesan positif dalam sistem imunisasi selain dapat menggalakkan suasana harmoni didalam badan...

em..aku nak cuba warna pink ah..tapi apsal kalo org lelaki sestgh prejudis dgn warna merah jambu/pink eh??adui..mentaliti sestgh lelaki kdg2 plik gak..samala aku..tapi ade gak pompuan2 yg brutal sikit tak minat warna pink..bla3..alamak aku dah mlalut..okla..adios!

p/s: credit to nikefc

thanx
wassalam.

2 Comments:

Blogger katharotes said...

huh.. sempat lagi mengata aku. last day aku attachment tu diorang pasang radio, ikim.fm kalo tak silap aku. tengah2 dok buat kerja tiba2 aku dengar fadzilah kamsah kata kalo orang ni pakai baju hitam seluar hitam yang dalam pun hitam maknanya hatinya hitam la tu. aku dah la hari tu memang pakai all-black. kerani tu siap sindir2 aku lagi pas tu. bengangnye aku... semakin kurang respect aku terhadap si fadzilah kamsah tu. ikut suka orang la nak pakai kaler apa, tak bermakna hatinya gelap. aku tension betul bila orang sibuk pasal aku pakai hitam tetiap hari, konon taboo la berkabung la. yang pakai pink tetiap hari sampai kasut ngan spek pun pink, tu buat sakit mata orang tu, tak de pun orang kisah tanya dia macam2. sepatutnya pink lagi striking dari hitam kan? tapi apasal diorang nampak aku yang hitam ni je? tu la orang Melayu, nak menyibuk hal remeh-temeh, hak peribadi orang lain pulak tu. aku rasa kalo bukak blog khusus untuk mengutuk orang Melayu je mesti kena hack hari2 comp aku. dah la menyibuk benda kecik2, sensitif pulak tak boleh dengar kritikan sikit pun pasal bangsa sendiri, benda2 yang betul tapi tak nak ngaku. kiranya orang kita ni tersangatlah in denial. haih...

June 14, 2006 3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

hak3..jgn marah weh..dad fella only gave his perspective..n u shudnt take it seriously kalo tak betui..org kata pa..pi mampuih la depa nak kata pa pon..bukan aku family depa..hahaha..relax beb..org akan kata apa saja yg depa suka without knowing anything.then juz let it be...kita bukan ada kuasa nak tahan mulut org ni hatta hang staple pon..once terbukak balik..nah..the same thing eill happen again..so baik layan jala..tak tahn,kita blah..ok?

June 14, 2006 6:49 PM  

Post a Comment

<< Home