Wednesday, June 21, 2006

Promotion???

assalammualaikum/salam sejahtera
Em..tah nape harini aku sgt rajen nak menaip..agak nak buat stok rasenye..so xla nnt dibio bersawang je kan??huhuhu..
Nape aku tulis title aku promotion??saje2 ke??tak jugak..sebenrnya aku nak cite sikitlapasal promotion..ade byk jenis promosi yg bole dikategorikan..ini mnurut pandgn aku la kan..

Promosi Jualan Murah

Yg ni utk kategori pertama..promotion jenis ni memg la sgt diketahui umum (terutama mak2 dan anak2 dara yg shophaholic ataupon ade gakla kaum2 laki yg minat..). tiap kali menjelang promisi jenis ni..maka berduyun2la ataupon berpusu2la bagi sape2 yg memg mnunggu saatnye tiba..akan penuhla sogo, akan penuhla midbeli hatta kat pesta2 yg diadakan bersempena dgn musim promosi jualan murah...sanggup kluar rumah awal pagi (walupon jrg2 sgt bgn pagi) sampaila ke lewat petg..tapi nasebla family aku tak bape terpengaruh dgn promosi gni..kalo tak mau lutut aku tanggal demi berjalan dari pagi sampai mlm..so inila kategori yg pertama..

Promosi (tak sesuai promosi sebnrnya..Promotion baru btol) Kenaikan Pangkat

Utk kategori ni..sbnrnya takdela melibatkan promosi yg dilakukan oleh sesorg supaya dinaikkan pangkat..cumenye perkataan 'promotion' tu sendiri kenaikan pangkat dlm erti kata yg lebih mudah..bile ade promotion, adela knaikan pgkt..yela takkan nak turun pangkat plak kan..jahanam la kalo gitu...fuh..kalo bab ni..sume org memg akan tersenyum lebar la..ape taknye..gaji naik..org makin respek sebab pangkat lagi tinggi...n aku pon bole le ngecek henpon kalo bapak aku promoted..hehehe..ops~~dah termelalut plak..pepon..promotion ni pon org selalu dok nanti2kan tak kira yg dah bekerja ataupon dari pengawas bese jadi ketua pengawas..em..saje nak amek cth pengawas..adela lagi yg lain2 mcm makcik cleaner kepada super makcik cleaner ataupon supervisor..alamak mlalut lagik..ok back to the right track..so inila die Promotion knaikan pangkat...

Promosi Yang Menyakitkan Hati dan Buat Orang Rugi Bila Terkena

Em..sesuaila dgn nama jenis promosi ni yg pjg lebo..promosi jenis kalo nak dipendekkan cite..kebiasaannye org yg dok handle pasal benda ni akan bukak satu stall kat mana2 hatta tepi jalan TAR pon jadik janji ramai org..takpon diorg ni akan singgah dari rumah2 ke rumah ala2 mcm salesmen jugakla diorg (ataupon memg satu spesies gamoknye..). modus operandi diorg ni..bile je die dah identify mangsa yg kebiasaanye akan terperangkap..die akan stop org tersebut dan tanpa ape2 greetings..diorg akan memulakan ceramah yg kdgkala mcm dihipnotis plak utk dgr ape yg diorg ni akan ckp..ralit semcm jek..lagi2 kalo yg memg pertama kali kena..mcm2 tawaran dah hadiah ditawarkan oleh diorg ni..katenye company nak bagi hadiah n bla3..tapi dlm dok mnabur kata2 dan janji2 manis tu...bile last jek akan terkenala org yg ditahan itu krana mempercayai kata2 org yg pertama kali dijumpai aka org yg dok promot tu...itula org tua2 kata 'jgn berckp dgn org yg tak kita kenal'. agak praktikal jugak org2 tua dulu bagi nasihat kan?/tapi tula..degel..nasebla..'so bile mana nak dapat hadiah ni..anda cume kena bayar sekian2 byran je'..'ataupon anda kalo nak meng hadiah kena bukak voucher ni..' ini antara contoh ayat yg diorg pakai..haila..agak diorg ni mmg dilatih utk memperdaya org2 yg naif mcm aku..sob3..tapi itu dulu..aku skrg makin kuat..aku sudah pandai memnidas kata diorg ni..takmo lagi pisangberbuah byk kalo sebab aku bole beli kat pasar tani..ayark~~..merepek lagi..ok2 balik ke trek..

Stakat ni dah 2 kali aku berjaya menangkis tipu daya diorg ni..aku bukan budak kecik tau..kalo tak buat rugi je aku amek undang2..so bile diorg diorg sampai..(yg walaupon selalu aku dok intai first sebelum bukak pintu..tapi kantoi gak..) aku amek keputusan nak berhadapan dgn diorg ni..cewah~~aku cite ikot kronologi eh kat bwh..

  1. Kes satu - sorg mamat cina ni dtg..die kate ak buat survey pasal kualiti brg2 elektrik buatan malaysia yg tercinta ni..tapi aku dah dpt rasakan yg ini hanyla satu helah..die mintak alamt n o tepon sume..konon rujukan kalo nak buat survey lagi..aku tipu syme skali..pdn muke die..pastu die tny aku penah dapat tanda perhargaan sebab pakai brg buatan malaysia ke tak??aku ckp tak..hm..nila masa die nak goreng aku..die kate kalo bukak baucer yg die tnjukkan, bole dpt diskaun 50% utk brg lektrik yg dunyatakan dlm bacer..ko ngat aku boda??kalo aku bukak, dah tentu aku kene brg letrik yg mahal2..kalo kata brg letrik tu harga rm10000, though diskaun 50%, aku nak korek rm5000 tu kT LOBng idong ke??so aku pon berbahas ler..sampaila die oring dgr ceramah aku..aku ckp terus..aku takde hati nak amek diskaun..ko simpan jela buat ko gune takpon bagi jela org lain yg tak cukp brg letrik lagi..aku tak perlukan buat masa skrg..mungkin ade yg lebih memerlukan..puas hati aku..so balikle die dgn muke tonyok konon2 hepi..pigirah!sayonara!
  2. Kes Dua - 2 org mamat cina ni dtg..muda2 lagik..modus operandi diorg lebih kurg sama..buat survey, hntr kad jemputan..pastu bukak baucer..memg toottt sungguh diorg ni..kalini kebetulan dari company yg sama penah aku terpedaya dulu..so lagi bykla point aku bole bidas diorg..pastu aku siap nasihat diorg sbg seorg abang n cane nak jadi salesmen berjaya sampai aku tgk diorg pon dah boring dengor ceramah aku n aku dpt kesan slh sorg dari diorg ni dah kuat sikit nada suara bls ckp aku..diulik hape aku!au ckp aku kene tipu dgn kompeni diorg keje ni n so on..walaupon aku tak blame diorg ni sebab diorg cari rezeki..tapi aku mrh sebab diorg nak jadi barua buat keje2 yg memg aku akan rasa menyampah n nak bagi penyepak je sape yg dok tipu aku dulu..dahla tu demand nak soh blanje kalo dapat hadiah beso..hoi!sape ajor korg nak berniaga pastu soh blanje..sedap n suke hati laki tiri bos diorg jek..aku memg dah hangen dah masa tu..kalo tak aku kontol macho je..mau aku choke slam due2 ekor takpon perambat dgn pnyapu sebab melambat2 kan aku nak kuo sebab ade keje..aku dah ckp dari awal aku ade hal..eh tak..die nak gak promot itu ini..so pelagi..au lyn jela..las2 aku bukak baucer..aku tulis nama tipu n then aku ckp 'sori, aku takde minat n hati lgsung nak amek hadiah..'lagi skali hati aku puas..diorg pon blah...

Pepon aku harap Allah akan kurniakan lagi kekuatan utk aku menangkis sgala tipu daya diorg ni kalo mash ade.n harap aku tak cair dek godaan dan pujukan2 mereka..n aku harap korg pon samela..bile kite kene situasi camni..otak kite kene tambah sikit Rpm supaya die bole jd laju sikit berpikir dari diorg2 ni yg kebykknye berotak mnipu..aku takmo lagi rugi...amin...

p/s: byk ayat2 kat ats ni kalo ade terlampau sikit mintak maap la yek..aku sgt geram..n puas hati dapat luahkan..

Thanx.

Wassalam.

2 Comments:

Blogger katharotes said...

makin gila blog dia nih.. huhu... kalah aku! anyway, yang mai rumah to selalu gak la dulu. kadang2 kesian gak sebab yang mai tu pompuan, mak aku dah gores dah kad tu tapi mana la ada duit suruh beli mesin jahit la2 tu jugak, last2 masing2 buat muka kelat je la, dia pun dengan sedih tak terkata apa, blah. trend kat sini pulak la ni aku tengok ah long ramai2 tunggu kat parking lot petang2 advertise depa punya 'skim pinjaman'. pakai smart woo... long sleeve shirt, siap ngan tie, sluaq panjang, kasut kulit tak kulit aku tak tau la... hahahaha!! pasal jualan murah tu pulak, aku ada mixed opinions. memang la kadang2 tu sah tipu orang, kata potong harga padahal memang harga asal pun harga yang dah 'dipotong' tu dan orang pun beriya la sebab tengok barang 'murah'. tapi personally, aku kalo sale memang cari yang betul2 murah. banyak t-shirt aku harga RM 10, dulu time duduk PJ pun aku rajin jalan kaki gi warehouse sale beli barang branded yang murah2. kalo mahal sikit pun (ingat, mahal sikit ja!) tapi dah suka, beli ja sebab aku akan pakai ulang2, ada 3-4 helai yang slalu recycle jadi la. tapi kalo barang cam jacket, jam, kasut, aku tak compromise sangat. i think you know better la.

June 21, 2006 3:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

hahaha..gila panya..expressions of thoughts..memg aku dah bengang po dgn depa ni..hik2..couldnt remember aku aku taip entry tu tgh2 mlm then gelak sorg2..hm..

June 21, 2006 10:32 AM  

Post a Comment

<< Home