Wednesday, June 28, 2006

Muzik@Ria

Assalammualaikum/salam sejahtera

Muzik@Ria adalah satu program berbentuk hiburan yang disiarkan secara langsung di rancangan Astro Ria pada setiap hari Selasa jam 9.30 malam..program ini dikendalikan oleh Yasmin Hani yang lebih dikenali dengan pengenalan diri 'Watccha!' ini sering menjemput artis-artis tempatan dan juga artis-artis dari Indonesia sebagai jemputan..bla3...

ah mls da aku nak menaip yg skema2 ni..bukan aku reporter pon nak taip stail gitu..lagipon buatpe promot lebih2..tak dapat pepon..heh..

sebab aku buat entry aku kalini ialah..aku g sendiri tgk kat Pusat Penyiaran Astro rancgn ni..makna kata aku berangan nak blakon free ke dlm rancgn tu??oh tidak..kalo tak bersebab aku tak pegi..kang kate aku cari publisiti plak kan sebab saje2 nak 'menonjolkan' lubang hidng berlubang dua tu kat org..takde keje aku..baik aku tgk cermin dah sambil tenyeh2 jerawat..eii~~heh..aku pegi sebab plaja feveret aku 'Zila AF4' diundang sebagai jemputan..so berbekalkan semangat waja aku nak jumpa minah ni..aku pn pegola..siap bertolak awal 2 jam ebelum rancgn tu ke sana takut jam...huhu~~tapi i did managed to get there walaupon setelah penat kaki ku ni menekan pedal minyak..tapi mlgnye..awalla plak aku sampai..letih menunggu sejam baru bole masuk..aku pegi ni semalam..yela dah disiarkan hari selasa pukul 9.30 malam..takkan aku nak pegi hari sabtu kol 9.30 pagi plakkan?/ayark~merepek plak..back to the track..

sebenarnya malam tu aku patut ade gath+meeting dgn Zilafc yg kedua. yela nak bincg pape yg patut kat A&W depan Amcorp Mall..tup2 kene postpone sebab ramai takleh dtg dek sebab nak tgk Muzik@Ria.. las2 aku ade idea baik punya..pakat punya pakat..so jadila jugak gath tu. kitorg janji jumpa kat astro...beramai2 la pegi..kat sana bukan takat ZilaFc je yg ade..Za8FC pon ade dgn FarahFc sebab nak tgk Zahid yg turut diundang dlm program tu..so memg meriah ah..ramai gile. diorg kate selalu sikit je.ni ramai..pasrah jela wei...

so bile dah sampai tu..masing2 bz dok potpet2..lepas tu amekla admission pass kat kaunter sebelom ditunggu masuk..ramai gakla yg kenal..yg tak kenal pon ramai tapi berkenal2an sume..inila salah satu faedah kalo jumpe org2 yg baru..dapat lagi ramai kawan..mcm kata pepatah...'berkawan biar seribu, berkasih biar empat'.ops~~

kat situ aku jumpe plak mamat ni..dulu pon ade gak die ni..membe aku masa kat matriks, geng FFC, en.RosmanPositivo. ade ajela jela ko ni man..huhu..~~ then kitorg pon masuk..jumpe reza jap tgh on-air utk 'Brek!' yg geng2 lain tu sume buat bising kaco die..kesian plak aku nengok si reza kene kaco..
eh..pehal pokus si reza plak??takpela..promot sikit2..then kitorg pon jln2 la lagi.mak aih..jauh ke dalam tompek tu..ponek den berjalan..hua3..ade lenggok nogori ke tak??adeh..aku dah biol lagi~~then sampaila kitorg kat studio tu..alorh..kecik je studio muzik@ria ni..aku ngat beso..pastu decoration takla gempak mana mcm kalo tgk dlm tv..hebat n cangih ah diorg ni..saspek!eh bukan respek! so kitorg pon pecah2..ade dok blakg ,dok depan ngadap kamera n sebagainya..n yg tak besnye..aku dahla kene dok depan..pastu siap jadi pak pacak lagi..sabo jela..tapi bile aku tny yg tgk psan tak kelibat aku..diorg kata tak..pheww~~selamat den...heh..
tapi kan..yg besnye dok blakang ni..aku n geng laki ZilaFC ade can nak sembg2 ringkas dgn jemputan sebab diorg kluar ikot blakang kitorg..so sempat la sembg dgn zahid, nikki n yg penting ZILA! so comei ler die...
kitorg diajar sikit pasal nak buat watcha! n tepuk tgn..rasa cam bodo plak kejap sebab kene ikot tepuk tgn bila nmpk produser tepuk tgn..tapi pasrah gakla sebab ni tempat diorg..kalo tak mau aku buat toye je...
part yg paling aku tak thn..bile zila nyanyi lagu dangdut..siap gelek..adu~~berderau jantung den ekau buek tau tak zila...yela..btul2 depan kitorg..pepon memg bes ah..pas abeh sume..kitorg fotografi sikit dgn artis2 dlm tu..dgn zila pon tak lama sebab ramai org+org astro tarik die..sabo jela aku...pepon ade la sempat snap gambo die janji aku yg sarungkan tag zilafc kat die..bangge jap siot~~hnsh~~..muke aku tak nmpak plak..biola..bikwan tak kesah..huhu~~
ok skang ni part yg aku dapat amek pengajaran dari program yg aku ikut ni..(muzik@ria).
walaupon program ni berbentuk hiburan(dan benda yg aku nak taip ni applicable utk program2 tv yg lain) aku dapati memg susah utk jadi seorg pengacara..tahap kredibiliti diorg ni sebagai pengacara memg tahap gabanla...maksud aku hebatla..diorg ni bukan main terkam je(walaupon ade)..sume aku rasakan memg calon2 yg terpilih..memg la nmpk senang dok potpet2 depan kemara je..tapi bukan seng wo nak susun ayat dlm masa yg cepat walaupon ade skrip...diorg ni kene baca byk dan tahap respon yg tinggi kalo ade soalan dan sebaginya..susunan ayat jugak penting utk menarik penonton..kalo tak boring je dengor diorg membebelkan?lagi plak diorg ni in fact berckp dgn kamera! bukan dgn org lain personally..memg tumpuan diorg pada kamera..walaupon ade audience..tapi fokus utk audience yg kat studio tu dikurgkan dan dilebihkan kepada penonton di rumah..ini berlanan kalo kita ikot talk-talk kat luor..kebiasaannye speaker akan berckp dgn audience directly.. ni tak..kat dlm studio..u juz can imagine yg pengacara kene berckp dgn kamera..silap2 haribulan bole bosan jadi sebab dok berckp dgn kamera..sebabnya??kalo kita ingat balik..teknik asas berkomunikasi salah satunya mesti ade penyampai dan penerima..makna kata dua2 kene bersifat responsif dan efektif. ini tak..yg penyampai je berckp..yg mendengar encik kamera..sebab tu aku respek sebab pengacara bole menten mood dan berceloteh dgn kamera.
nmpknye susah aku nak apply jadi pengacar ni sebab aku pon ala2 camera freight..huhu~~
neway..bagi sape2 yg pahm ayat2 aku kat ats tu..bagusla..kalo tak phm..cm bese lantokle..buat2 phm udah..
den mintak diri dulu yo..
thanx!
wassalam.
Geng ZilaFC dengan Zila

0 Comments:

Post a Comment

<< Home